Fotoreportáž ze skladu Feedo.cz

Už dlouho mě zajímalo, jak funguje e-shop s dětským zbožím. Na skladě mají (v mých očích) tisíce položek, přivezou nákup poměrně rychle, tak jsem se pídila po tom, jaký v tom mají systém. Pojďme se společně podívat na fotoreportáž  ze skladu jednoho z největších e-shopů s dětským zbožím Feedo.cz. Při návštěvě jsem vyzpovídala Stanislava Krbce, Shift leadera skladu. 

Je 10:00, vcházíme do “Feedo skladu”. Hned v úvodu musím říci, že na nás byli všichni  moc milí, i přesto, že naši výpravu tvořili čtyři lidé, z toho dvě děti, a drobný sklad jsme zaplnili poměrně hravě. Náš průvodce Michal nám ukazuje, jak je sklad rozdělen. Feedo.cz má dva sklady. My jsme navštívili ten hlavní, ve kterém jsou uloženy pleny, hračky, drobné zboží, příkrmy, oblečení a kojenecká výživa z eshopů Feedo.cz a Kiido.cz. Ve druhém skladu, který je vzdálen jednu zastávku autobusem, bychom našli kočárky a autosedačky z obou e-shopů. My jsme zůstali na hlavním skladě. A teď k jeho rozdělení. Sklad je rozdělen na příjem zboží a pak samotný sklad, který byl původně jenom jednopatrový. Jenže jak se e-shop plnil zbožím, tak se muselo přistavět ještě jedno patro. Na obě patra jsme perfektně viděli z ochozu, tedy z pomyslného třetího patra, kde byste našli například zákaznickou linku nebo kancelář zaměstnanců, kteří mají na starost bazárek Kiido.cz.

Nejprve mám pro vás nachystaný unikátní rozhovor, pod kterým následuje fotoreportáž.

Rozhovor: Pickeři nachodí za směnu kolem 15 km, upřesňuje Stanislav Krbec

Ve Feedo.cz na nás čekal Stanislav Krbec, Shift leader ve skladu. V prostorách skladu se pohybuje každý den a je vedoucí skladníků. Podrobně jsem ho vyzpovídala, abych se dozvěděla, jak to ve skladu funguje a také abych zjistila nějaké zajímavosti.

Jak to ve skladu funguje? Kolik lidí je na směně?
Sklad a logistiku pro internetový obchod Feedo.cz zajištuje společnost VonTom pod značkou Flash Services. Základem efektivního fungování skladu je skladový systém, který řídí priority jednotlivých objednávek dle dopravců a hlavně jejich času odjezdu tak, aby bylo zaručeno dodání zboží do 24 hodin. Dalším důležitým faktorem úspěchu je layout skladu, tedy uspořádání zboží v prostoru dle několika podmínek jako jsou velikost, obrátkovost, FIFO, či určité specifika pro skladování některých položek. Ve skladu máme postavenou samonosnou konstrukci mezaninu a dělíme sklad do čtyř základních skupin. Z pohledu procesních činností je sklad rozdělen do zóny přijmu, zde zboží prochází kontrolou a naskladněním. Dále pak putuje na sklad (část skladu vybavená vysokými regály), kde je zboží uskladněno a odtud pak putuje do pickovacích zón (zde využíváme různé kombinace a druhy regálů pro co možná nejefektivnější uložení materiálu) a z těchto zón se pak zboží vychystává jednotlivým zákazníkům. Používáme vlastní systém multipicku, což znamená že v jeden okamžik jeden pracovník připravuje více objednávek najednou, k tomu využíváme speciální pickovací vozíky.

Vozíky se pak dostávají do další procesní fáze a tou je balení. Zde probíhá kontrola, využíváme k ní scan a vizualizaci produktů na monitorech a samozřejmě balení dle vytvořeného manuálu balení. Ten slouží jako předpis kvality balení, aby se předešlo škodám při přepravě. Z balení nám již odjíždí kompletní zabalená zásilka po automatickém pásovém dopravníku na třídění k expedice, v průběhu třídění ještě dochází k namátkovým kontrolám balení či kompletnosti jednotlivých zásilek. Snažíme se mít víceúrovňovou kontrolu, záležím nám na kvalitě a na rychlosti. Takto by to asi šlo relativně jednoduše popsat, byť detailů a dalších procesních kroků je tam samozřejmě mnohem více. Sklad funguje na tři směny, samozřejmě umíme díky naším dalším provozům v čase upravit a stáhnout provoz na dvě směny a podobně. Zde je tedy třeba říci, že se řídíme objemem práce a stejné je to s počtem pracovníků.

Půdorys skladu (Pozn.: Popisky obrázků se ukazují přejetí myší nebo prstem po obrázku.)

Kolik lidí je na směně?
V průměru máme na směně kolem 27 pracovníku to včetně vedení, administrátorů, inventurních specialistů, pracovníků na vratkách atd. Vychystávání objednávek nyní vlastně zajišťují  4 baliči a 4 pickeři. V době vyššího počtu objednávek to byl dvojnásobek a v období velkých akcí i čtyřnásobek.

Do kolika hodin může objednávka zákazníkovi dorazit?
To je individuální. Záleží na tom, jestli máme zboží skladem. Může být problém v tom, že my ho máme skladem, ale čeká na příjmu, takže zboží musí nejdříve projít interním procesem. Pokud je zboží na příjmu, tak se musí nejprve naskladnit. Někdy se stane, že na objednávku čekáme, jindy přijde objednávka a ještě ten den ji expedujeme. V současné chvíli doručujeme do 24 hodin, ale pracujeme na přípravě expresního doručení na výdejní místo v den objednávky. Záleží i na velikosti objednávek, respektive počtu položek v objednávce. Ty nejjednodušší objednávky projdou skladem v řádu minut, těm nejsložitějším to trvá pár hodin.

Mně se stává, že ten balík čeká u dopravce.
Ano, to je druhá věc.

Zajímala by mě cesta zásilky. Co musí všechno balíček urazit, než se dostane k lidem domů?
Projde naším systémem, to je taková patnáctiminutovka. Pokud zákazník napíše poznámku, tak to jde na zákaznickou linku a zde se řeší požadavek v poznámce. Pokud jde o něco složitějšího, pak zde objednávka čeká na vyřešení, v opačném případě propadne do skladového systému a pokračuje tak jak jsem již říkal dříve (vychystání, balení, příprava na expedici, několik kontrol a balíček jde od nás pryč). Další cestu absolvuje na třídící depo dopravce, následně kurýrovi a potom už putuje přímo k zákazníkovi. Zajímavou informací z našeho provozu, může být, že naši pickeři nachodí za směnu kolem 15 km a to bych řekl , že jim už vzdálenost byla výrazně zkrácena právě spuštěním již zmíněného multipicku.

Fakt?
Jasně, to máme změřeno. Okolo těch 15 kilometrů je průměr.

Posíláte i do zahraničí?
Ano pravidelně zásobujeme polský a slovenský trh a pokud přijde objednávka z jakékoliv jiné země, tak jsme samozřejmě schopni poslat i tam. Maximálně jsme v našem logistickém provozu zpracovali 4200 balíků za pracovní den což odpovídá 27 tisícům odbavených ks zboží. Takže máme stále volnou kapacitu.

A co přes Vánoce. Máte posilu?
Jedeme hodně dvanáctihodinové směny, takže lidem proplácíme přesčasy. Pomáhají nám jak brigádníci, tak i kancelářský (pozn. red.: zaměstnanci z kanceláří). Zvláště pro kancelářský jsou přichystány různé soutěže, když se zapojí a pomáhají. Ale všechno jedeme ve třísměnném provozu. Problémem je malý prostor tohoto skladu, takže když vezmeme víc jak deset lidí, tak se tu mačkáme jak sardinky a při 15 lidech navíc už se ani nepohneme. Jezdí se tu s velkými klecemi (pickovací vozík) a v každé kleci je 6 objednávek. Takže spíše preferujeme přesčasy našich stálých zaměstnanců a vážíme si jejich ochoty pracovat v těchto obdobích déle.

Za jak dlouho picker projde celý sklad a vysbírá šest objednávek do klece?
Záleží hodně na tom, kolik má položek. Některá objednávka je poloprázdná a některá má desítky položek. Takže může celou klec sbírat deset minut, ale třeba také hodinu. Vždycky musí nasbírat celou klec. Bez toho objednávku neukončím.

Takže má vždycky za úkol nasbírat 6 objednávek.
Ano, šest objednávek sbírá vždycky, kvůli efektivitě. Průměr na pickera musí být 120 objednávek na den.

To jedete takhle na výkon?
Jasně, úplně v pohodě. U nás ve Flash-Services máme velmi šikovné lidi.

Když jsou k nějakému produktu dárky, zvyšuje se rapidně počet objednávek?
Když je k tomu dárek, tak je to v akci a lidi si to rádi kupují. Když je k tomu třeba LEGO, tak se to vyplatí. Zákazníci berou i šest malých objednávek, místo toho, aby vzali jednu velkou.

Jak tady uklízíte?
Úklid skladu si zajišťujeme sami, nevyužíváme žádné externí společnosti. Máme tady člověka, který celý den od rána do večera uklízí. Kupříkladu chodí a sbírá krabice, třídí je, zametá a vytírá. Ale teď v tomhle množství, jak je tolik objednávek, tak to nelze stíhat. Máme elektrický vysavač, mycí stroje, a celý den s nimi jezdí a uklízí. Když mají čas holky, tak se seberou, vezmou si košťata a jdou uklízet a zametat. Každý tu má na starost nějaké pracoviště nebo nějakou část skladu.

Takže ve třísměnném provozu funguje každá směna stejně.
Všechny směny jsou stejné. Stejný počet pickerů a baličů. Všechno je stejné. Je to dobrá odtučňovací kúra, což je prokázáno. Není totiž bez zajímavosti, že pokaždé když sem někdo nastoupí, tak po chvíli hlásí, že zhubl 10 až 15 kilo.

Děkuji za rozhovor 🙂

Mohlo by vás ještě zajímat

Kdo je Stanislav Krbec

Pracuje jako Shift leader a má na starost sklad Feedo.cz. Volný čas tráví rád s rodinou a se svým čtyřletým synem.

Co jste nevěděli o Feedo.cz

Patří mezi největší e-shopy s dětským zbožím. V sortimentu najdete plenky, hračky, kočárky i dětskou výživu. K objednávce dostanete dárek nebo body, za které si můžete vybrat něco navíc. 🙂

Fotoreportáž

Jak se vám líbil rozhovor? Vše, co jste se v něm dozvěděli, jsem pro vás ještě vyfotila. Na fotografiích si můžete  prohlédnout pickovací klec, rozložení skladu nebo balicí linku.

Příjem zboží: Sklad je rozdělen na příjem zboží a hlavní sklad. Na příjmu je třeba zadat zboží do systému a přeskladnit jej na hlavní sklad, který se nachází hned za rohem. Na velké tabuli jsou napsané pokyny pro příjem zboží.
(Pozn.: Popisky obrázků se ukazují přejetí myší nebo prstem po obrázku.)

 

Hlavní sklad: V hlavním skladu je uloženo všechno zboží, vyjma kočárků a autosedaček. Sklad je poměrně velký, i když zaměstnanci by uvítali klidně ještě větší prostory, protože by se jich na jedné směně mohlo pohybovat více. Sklad má dvě patra a je v něm uloženo zboží jak z Feedo.cz, tak z Kiido.cz. Po skladu nachodí pickeři okolo 15 kilometrů denně.
(Pozn.: Popisky obrázků se ukazují přejetí myší nebo prstem po obrázku.)

 

Pickování: Ve skladu uvidíte velké klece (pickovací vozík), do kterých se ukládají objednávky. Zboží má čárové kódy, ale je potřeba, aby jej člověk ručně vybral z regálu, načetl čtečkou a uložil do klece. Zaměstnanci (říkají jim pickeři) chodí po skladu osm hodin a plní jednotlivé objednávky dle seznamu zboží a čárových kódů, které jsou na nich uvedeny. Veškeré zboží, které patří do objednávky, uloží do klece a načtou na čtečku. Jedině tak je objednávka kompletně hotova a připravena pro další fázi, kterou je balení.
(Pozn.: Popisky obrázků se ukazují přejetí myší nebo prstem po obrázku.)

 

Kiido sklad: V Kiido skladu nemá zboží čárové kódy, ale čísla. Picker dostane zásilku z Kiido skladu připravenou celou a na celé zásilce je vytištěn čárový kód.
(Pozn.: Popisky obrázků se ukazují přejetí myší nebo prstem po obrázku.)

 

Balení zásilky: Zboží se balí na speciálním balícím pultu. Na levé straně vidíte pytlíčky naplněny vzduchem, na pravé straně vyjíždí štítky na krabice. Uprostřed je počítač a čtečka. Systém nepustí nekompletní objednávku z balicí linky. Poté, co je objednávka zabalena, putuje po lince dále a nachystá se k odvozu. 
(Pozn.: Popisky obrázků se ukazují přejetí myší nebo prstem po obrázku.)

 

Závěrem

Děkujeme Feedo.cz za zajímavé dopoledne, které jsme si užili. 🙂

Foto: Tereza Krček, Vladimír Rokoský, půdorys skladu: Feedo.cz, foto s Feedo krabicí: archiv Feedo.cz

Zapojte se do diskuze

comments

Tereza Krček

Vystudovala ekonomickou žurnalistiku ve studijním programu Ekonomie a hospodářská správa na Vysoké škole ekonomické v Praze. V roce 2017 založila www.radimradi.cz a ve volném čase testuje (na svých dětech) produkty určené dětem. Zajímavé recenze kvalitních hraček a dětských knih najdete na jejím osobním blogu www.matkatereza.cz.