Certifikaci produktů kontrolujeme vždy při představení nové značky. Říká Petr Štěpánek, Senior Category Manager ve Feedo.cz

Petr Štěpánek pracuje ve Feedo.cz jako Senior Category Manager v kategorii pleny a přebalování. V rozhovoru s ním se dozvíte, jaké značky EKO a BIO plenek jsou mezi spotřebiteli nejoblíbenější, proč stále dominují neekologické plenky a také jak se ve Feedo.cz zkouší nové produkty před zahájením prodeje.

Kolik značek BIO a EKO plenek si mohou zákazníci ve Feedo.cz koupit?
V současné době ve Feedo.cz nabízíme sortiment celkem osmi BIO/EKO značek jednorázových plen. Některé značky nabízí také moderní pants (kalhotkové pleny bez zapínání).

Jste e-shop s dětským sortimentem, který má nejpestřejší sortiment BIO a EKO plenek ve střední Evropě. Plánujete rozšířit sortiment o nové značky?
Obecně vzato se rozšiřování sortimentu nebráníme a sledujeme trendy na trhu. Na druhou stranu v tuto chvíli žádnou značku v hledáčku nemáme a považujeme náš výběr v tomto segmentu za poměrně dostatečný.

Ozývají se vám zákazníci a přejí si nějaké konkrétní pleny?
S našimi zákazníky jsme v obecné rovině v poměrně intenzivním kontaktu. Náš zákaznický servis je vždy otevřený podnětům. V tomto segmentu jsem však za posledního půl roku nezaznamenal poptávku po nějaké konkrétní značce. Zabýváme se i analýzou interního vyhledávání, jestli zákazníci hledají produkty, které nemáme v nabídce. Sortiment plen, zdá se, máme pokrytý.

Podle čeho vybíráte značky, se kterými budete spolupracovat? Je to technologie výroby nebo cena? Požadujete, aby se plenek prodalo určité množství?
Myslím, že je to od každého zmíněného trochu. Požadujeme nějaké povědomí o produktu na trhu, protože vybudovat značku od základu vyžaduje velké úsilí a investice, které zřídkakdy distributor má, nebo chce investovat. Záleží nám na kvalitě produktu a jeho hodnocení uživatelů, případně dáváme produkt k ozkoušení spolupracujícím maminkám. Díváme se i na cenovou hladinu, zda odpovídá vnímání BIO/EKO plen a v neposlední řadě si vyhodnocujeme výsledky značky po zalistování a snažíme se mít k novým značkám i podporu pro vybudování povědomí o novince na Feedo.cz.

Je pro vás důležitá země původu?
Přiznám se, že k tomuto atributu tolik nepřihlížím. Spousta výrobků všech různých kategorií se vyrábí po celém světě, nakonec je to o výrobním procesu a dodržování těchto procesů.

Je problém dovážet pleny ze Spojených států?
Sami si pleny nedovážíme, takže nemohu říci z vlastní zkušenosti. Nicméně produkty z USA, konkrétně pleny Seventh Generation, taktéž v naší nabídce máme.

Jak dlouho trvá, než uzavřete novou spolupráci s firmou, která vyrábí EKO pleny.
Obecně není velký rozdíl, jestli se jedná o dodavatele BIO/EKO plen, nebo například sortiment hraček. Rozdíl už nastává, zda jednáme s větší společností, kde schvalovací proces může trvat delší dobu. Zařazení nového dodavatele se může stihnout za měsíc nebo i za tři.

Petr Štěpánek, Senior Category Manager ve Feedo.cz

Kontrolujete certifikaci produktu nebo stačí, že jsou názvy certifikátů plenek uvedeny na obale?
Certifikaci produktů kontrolujeme vždy při představení nové značky, případně nového certifikátu, který daná značka obdrží.

Některé ekologické plenky nemají certifikáty, například zcela chybí cerfitikace FSC. Feedo.cz prodává pouze certifikované plenky. Je absence certifikátu překážkou k tomu, abyste pleny zařadili do portfolia?
Neřekl bych, že certifikace je nejdůležitějším faktorem, či překážkou k prodeji, snažíme se uvádět přesné informace v součinnosti s dodavatelem a rozhodnutí o koupi je na koncovém zákazníkovi, zda koupí produkt s tou kterou certifikací, potažmo bez ní.

Jaká značka EKO plenek je nejoblíbenější a kolik balení této značky prodáte za měsíc?
V našem sortimentu bych vypíchl dvě značky, které v posledních měsících vedou v prodejích. Jsou to značky Naty a Bambo. Severské (švédské a dánské) značky velmi kvalitních plen, které se těší špičkovému hodnocení od spotřebitelů a maminek. 🙂 Kategorie BIO/EKO plen je ve srovnání s tradičními plenami stále malá, ale její obratový trend vypadá velmi pozitivně. Celkový prodej za značku se může pohybovat do 1000 ks měsíčně.

Kdybyste měl doplnit další tři oblíbené značky EKO a BIO plen, které by to byly?
Další v pořadí bych zmínil značky Muumi, Seventh Generation a Moltex.

Která značka je nejoblíbenější mezi jednorázovými plenkami?
Toto je velmi jednoduchá otázka, největší značkou na trhu lokálně i celosvětově je Pampers.

Kdybyste měl uvést poměr, ve kterém jsou celkově klasické jednorázové pleny prodávané více než ekologické, jaký by to byl?
Nechci zacházet příliš do detailů, ale jednoznačně naprosto dominují klasické pleny nad ekologickými. Jak jsem nastínil výše, trend je však ve prospěch EKO plen.

Čím si vysvětlujete, že jsou oblíbenější neekologické pleny?
Myslím, že za tím stojí vícero faktorů, mezi nimiž je povědomí o značce, její marketing a investice za ní. V neposlední řadě hraje roli také koncová cena produktu, která je v případě EKO plen cirka dvojnásobná, ve srovnání například s Pampers. 

Dosáhne v budoucnu poptávka po ekologických plenkách poptávky po těch jednorázových?
Toto je těžké posoudit. Myslím, že bude záležet také na největších hráčích a jejich finančních možnostech, zda se do BIO/EKO trendu zapojí se svými značkami (například Pampers) a budou jej podporovat a rozvíjet. Bez toho očekávám, že to potrvá nesrovnatelně déle. 

Je pro spotřebitele při nákupu jednorázových plenek primárním faktorem cena?
Myslím, že v tomto případě je to hodně o tom, zda zákazník vnímá EKO produkt jako přidanou hodnotu či nikoliv. Nepochybuji, že jsou zákazníci, kteří mají dost peněz a EKO produkty nekupují a naopak zákazníci, kteří peněz nemají nazbyt, ale EKO problematika je jim blízká a snaží se do rozložitelných plen investovat. Tedy nemyslím, že by to bylo pouze o ceně, byť je důležitým faktorem.

A co látkové plenky. Jsou oblíbenější než ekologické nebo jednorázové, nebo jsou látkové pleny upozaděny a spotřebitelé preferují komfort v té podobě, že po použití plenku jednoduše vyhodí a nemusí ji máchat, prát a žehlit?
Látkové pleny jsou z našeho pohledu na ústupu. Důvodů bude hned několik – je s nimi více práce, méně komfortu a v neposlední řadě jejich ekologičnost je přinejmenším s otazníkem.

Stává se vám, že jsou spotřebitelé s některými EKO plenkami nespokojeni?
Takovou zkušenost nemám. Pouze se může stát, že nenaplní zcela jejich očekávání.

Pokud by byli zákazníci opakovaně nespokojeni, byl by důvod přestat plenky prodávat?
Spousta dodavatelů nám dává produkty k otestování a my je následně propůjčujeme maminkám k ozkoušení, takže se nám často případné neduhy podaří objevit dříve, než na ně upozorňují zákazníci. Každopádně bychom za těchto okolností jednali s dodavatelem o nápravě, a v případě pokračující nespokojenosti jednoznačně spolupráci ukončili.

Plánujete věrnostní program pro zákazníky, kteří nakupují ekologické plenky pravidelně? Například při nákupu plenek Pampers dostane zákazník ve vybraných akcích LEGO a může sbírat body, za které si vybere další dárky. U ekologických plenek jsem věrnostní program nezaznamenala. Záleží tedy na výrobci nikoli na prodejci?
Tyto akce jsou hodně o spolupráci s výrobcem. Můžu prozradit, že podobnou akci plánujeme s jedním blíže nespecifikovaným výrobcem EKO plen. 🙂

Pleny Muumi Baby ve skladu Feedo.cz

Jaké nabízíte zákazníkům akce a dárky při nákupu EKO a BIO plenek?
Tohle se nedá generalizovat. My jsme prodejcem a veškeré aktivity jsou připravovány ve spolupráci s výrobcem. Konečné rozhodnutí je na nás, ale neděláme práci za naše dodavatele.

Která země je považována za průkopníka jednorázových EKO a BIO plenek?
Toto je zajímavá otázka, upřímně řečeno si nejsem jist. Můj tip by však i s ohledem na sortiment směřoval do Skandinávie.

Ohlíží se zákazník při nákupu těchto plenek na cenu nebo ho zajímá také z kolika procent je plenka biologicky rozložitelná?
Dle našich zkušeností je tento zákazník specifický právě svým zájmem o složení pleny a její rozložitelnost. Cena je vždy důležitým faktorem, ale v tomto případě ne primárním.

Kupují spotřebitelé k EKO a BIO plenám také jednorázové ubrousky stejné značky, nebo dávají přednost neekologickým ubrouskům?
Ve většině případů zákazníci kupují společně i ekologické ubrousky většinou stejné značky.

Jaký další sortiment vyjma plenek z ekologických produktů nabízíte?
V tomto sortimentu se snažíme, a věřím, že se nám daří mít širokou paletu zboží. Nabízíme prací prášky, dámské hygienické produkty, kosmetiku, zmíněné pants, ubrousky, čisticí prostředky. Doporučuji navštívit a prohlédnout si sortiment na vlastní kůži na www.feedo.cz. 🙂

Kdo je Petr Štěpánek
• Má 10 let zkušeností převážně z obchodních pozic v rychloobrátkovém sektoru.
• Ve Feedo.cz působí od listopadu 2017 jako Senior Category Manager (senior nákupčí) v kategorii „pleny a přebalování.“
• Ve volném čase rád cestuje po České republice i po světě, jezdí na kole či snowboardu.

Děkuji za rozhovor. 🙂

Foto: Archiv Petra Štěpánka, Michal Žemlička

Zapojte se do diskuze

comments

Tereza Krček

Vystudovala ekonomickou žurnalistiku ve studijním programu Ekonomie a hospodářská správa na Vysoké škole ekonomické v Praze. V roce 2017 založila www.radimradi.cz a ve volném čase testuje (na svých dětech) produkty určené dětem. Zajímavé recenze kvalitních hraček a dětských knih najdete na jejím osobním blogu www.matkatereza.cz.